CUKRZYCA


Na cukrzycę choruje około 350 milionów osób na całym świecie. 80-90% przypadków to cukrzyca typu 2. Chorzy na cukrzycę muszą mieć świadomość jak istotne jest właściwe żywienie oraz regularna aktywność fizyczna.
Głównym celem podjęcia właściwej dieto terapii, kluczowej w leczeniu cukrzycy typu 2, jest uzyskanie i utrzymanie prawidłowego lub bliskiego normy, stężenia glukozy we krwi. Ma to zapobiec wystąpieniu szeregu powikłań tej choroby, m.in. stopy cukrzycowej, nefropatii oraz retinopatii. W diecie chorych na cukrzycę istotne jest podawanie produktów zawierających węglowodany złożone. Pamiętajmy, że produkty zbożowe, wieloziarniste i razowe zapewniają nam stopniowe uwalnianie się węglowodanów, co z kolei nie powoduje tak wysokich skoków insuliny. Ważne są również błonnik pokarmowy (pieczywo razowe,warzywa), produkty białkowe o małej zawartości tłuszczu oraz tłuszcze roślinne (oliwa z oliwek, olej lniany i rzepakowy).
Niezmiernie istotnym czynnikiem doboru produktów w diecie diabetyka jest indeks glikemiczny węglowodanów. Należy spożywać produkty o jak najniższym indeksie glikemicznym, gdyż te o wysokim gwałtownie zwiększają stężenie glukozy we krwi, co z kolei przyczynia się do wyrzutu insuliny i nagłego zmniejszenia stężenia glukozy. Taki proces w naszym organizmie potęguje uczucie głodu, a wtedy bardzo prawdopodobne jest spożycie niekontrolowanej ilości pożywienia.  Dieta o niskim indeksie glikemicznym w praktyce oznacza dietę o niskim stopniu przetworzenia produktów. Niski wskaźnik IG będą więc miały produkty mało przetworzone, nieoczyszczone z błonnika pokarmowego czyli np. pieczywo razowe, makaron z pełnego ziarna, surowe warzywa i owoce (uwaga  na owoce, gdyż zawierają dużo fruktozy), naturalny nabiał oraz jego przetwory (jogurt naturalny,kefir, maślanka), pestki, nasiona i orzechy. A czego wystrzegać się w cukrzycy typu 2.:

Pamiętajmy, że indeks glikemiczny wzrasta, jeśli produkt rozgotujesz. Gotuj go na półtwardo, częściej sięgaj po surówki niż gotowane warzywa.
W cukrzycy ważna jest regularność w spożywaniu posiłków, ich właściwy dobór pod względem objętości i jakości, a także dbałość o odpowiednią ilość wypijanych płynów. Ogromne znaczenie ma systematyczna aktywność fizyczna.